Waarom schrapt Schiphol vluchten?

Wat is er gebeurd?

  • Schiphol schrapt op drukke dagen deze zomer honderden vluchten per dag.

  • Dat doen ze omdat het anders te druk wordt op de luchthaven en ze dan niet genoeg medewerkers hebben om alles goed te laten verlopen.

  • Welke vluchten er worden geschrapt, en welke vakantieganger dus de dupe worden, wordt maandag pas bekend.

Waarom moet ik dit weten?

Als jij deze zomer van plan was het vliegtuig in te stappen, dan is dit belangrijk nieuws voor jou, want dit kan ervoor zorgen dat ook jouw vlucht wordt gecanceld. Duizenden vakantiegangers gaan getroffen worden. Voorlopig weet je alleen nog niet of dat het geval is. Joyce Danat van de Consumentenbond zei in het Radio 1 Journaal: "Je weet niet op welk moment je in actie moet komen om eventueel je hotel of autohuur om te boeken. Als je geluk hebt, kan het allemaal gratis, maar hoe korter voor je reis, hoe moeilijker het wordt om gratis je hotel of huisje en dat soort zaken te annuleren."

Waarom kan Schiphol de drukte ineens niet meer handelen?

Schiphol heeft een enorm tekort aan personeel. Tijdens corona zijn er mensen ontslagen, en die zijn niet zomaar weer teruggekomen. Vooral bagage-medewerkers en beveiligers zijn er te weinig. Het is zwaar werk en mensen kregen weinig betaald. Schiphol gaat nu het personeel wat meer betalen en zoekt koortsachtig naar nieuwe werknemers, zo hielden ze vorige week een banenmarkt.

Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Universiteit van Tilburg, zei vorige week daarover dat zo'n markt wel beter is dan een online vacature, maar was ook kritisch: "Deze banen zijn vaak zwaar en Schiphol is ook erg negatief in het nieuws gekomen." Daarbij is er nog een probleem: al haalt Schiphol nu nieuwe mensen binnen, die moeten eerst nog worden opgeleid en een bepaalde verklaring van de overheid krijgen. Voor dat gebeurt ben je weer weken verder.

Bovendien is er op het moment overal een personeelstekort. Ton: "Het is touwtrekken om mensen. Als bijvoorbeeld een beveiliger in de regio Schiphol aangeeft te willen overstappen naar de luchthaven, kan de huidige werkgever ook een tegenbod doen."

En dus maar vluchten cancelen?

De baas van Schiphol, Dick Benschop, zei inderdaad dat dat het plan is. Het lukt hem niet om genoeg werknemers te hebben voor het aantal vluchten dat gepland staat voor deze zomer. Dick Benschop zei tijdens de persconferentie daarover: "Ik kan het niet anders omschrijven dan dat ik hier met een rotgevoel sta. Er zullen mensen zijn die deze zomer niet vanaf Schiphol kunnen vliegen." Volgens hem kan hij niet anders, en zijn de ander opties slechter. Namelijk dat het anders onveilig kan worden op Schiphol voor zowel de passagiers als de medewerkers, of dat er dan last minute allemaal vluchten worden afgezegd.

Dan maar vanaf een andere luchthaven vliegen?

Sommige reisorganisaties kunnen ervoor zorgen dat vluchten vanuit een andere plek vertrekken. Zo heeft Corendon 150 vluchten van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport verplaatst. Ook kan Groningen Airport Eelde tot twintig vluchten per dag overnemen van Schiphol. Stel je hoort maandag dat je vlucht is geannuleerd, dan zou je nog de luchthaven in Maastricht kunnen proberen. Daar zou nog wel plek zijn.

Maar als je wil uitwijken naar het buitenland, dan kom je van een koude kermis thuis. Want ook in het buitenland hebben luchthavens last van het personeelstekort. Brussel Airlines schrapt ook de helft van alle vluchten, en ook Londen gaat meer dan 800 vluchten per dag schrappen deze zomer. In Duitsland heb je dan nog de meeste kans, omdat Duitsland veel regionale vliegvelden heeft.

Stel je vlucht wordt geannuleerd. Wie gaat er dan betalen?

Als je een pakketreis hebt geboekt, dan heb je wat geld betreft geluk. De aanbieder die de boel heeft geregeld, bijvoorbeeld Corendon of GoGo is dan verantwoordelijk voor je gehele reis. Joyce van de Consumentenbond: "Die moet ervoor zorgen dat je toch op reis kan, dus dat ook hotel en vervoer worden omgeboekt." (Reisorganisaties zelf zijn hier trouwens niet blij mee, en zijn bang dat ze failliet gaan. Daarom slepen zij Schiphol voor de rechter).

Als je zelf een vliegticket en een accommodatie hebt geregeld, dan is dat anders. De vliegtuigmaatschappij is dan verantwoordelijk om het geld van je vliegtickets terug te betalen of een andere vlucht te regelen, maar niet voor bijvoorbeeld voor je geboekte hostel. "De gevolgschade die je hebt omdat je camping of hotel moet worden omgeboekt of voor de autohuur, is voor jezelf", weet Joyce.

De consumentenbond gaat wel proberen Schiphol op te laten draaien voor die kosten, maar dat is juridisch gezien lastig. Joyce: "Wij hebben geen contract met Schiphol. Maar aan de andere kant berokkent iemand jou schade, dus die kosten gaan we proberen te verhalen."