Wat is er gebeurd?
Onder de hashtag #BookTok op TikTok delen gebruikers hun favoriete boeken op het platform.
Sommige van die boeken zijn inmiddels heel erg populair. En dat merken de uitgevers ook: die verkopen ineens een stuk meer boeken.
De hashtag geeft uitgevers dus meer werk en krijgt steeds meer jongeren aan het lezen. Waar die trend opeens vandaan komt, lees je in dit artikel.
Waarom is dit nieuws?
Misschien heb jij het ook al voorbij zien komen op TikTok, of heb je zelf zo'n video gemaakt. Filmpjes van gebruikers die vertellen over hun favoriete boeken, met daarbij de hashtag #BookTok. Er duiken in ieder geval steeds meer TikToks van op, en dat levert wat op. Want jongeren zitten steeds meer in de boeken. Zoveel zelfs, dat uitgevers boeken moeten bijdrukken.
Waarom plaatsen TikTokkers zulke filmpjes?
"Ik heb boeken ontdekt die ik anders sowieso niet was tegengekomen", zegt Noah van 19. Inmiddels BookTokker omdat hij zelf veel fimpjes maakt over de boeken die hij leest. Doet ie puur omdat-ie het leuk vindt. "Ik hou van lezen en vind het leuk om mijn ervaringen te delen met anderen. In de comments zie ik dan dat mensen weer met elkaar praten over de boeken. Ik haal er voldoening uit."
De TikToks van Noah gaan zo hard, dat een uitgever het wel zag zitten om met 'm samen te werken. "Ik kreeg opeens een dm van een uitgever, of ik een boek wilde lezen. Vind ik alleen maar leuk om te doen. Ik heb ook het idee dat steeds meer jongeren boeken gaan lezen door deze trend."
En wat merken de uitgevers precies?
De boeken die besproken worden op TIkTok zijn vooral Young Adult boeken en de vraag naar sommige titels nam bij een aantal uitgevers ineens flink toe. "Onze titel 'Rood, wit en koningsblauw' is de afgelopen twee maanden zo hard gegaan dat er een herdruk moest komen", zegt een woordvoerder van de uitgeverij Zomer & Keuning. "We vinden het hartstikke leuk dat dit boek zo leeft onder de lezers. We zijn er niet 100% zeker van, maar denken wel dat het met TikTok te maken heeft."
Bij de Fontein Jeugd zien ze ook een flinke stijging. De verkoop van een van hun boeken uit 2015 hebben ze nu moeten herdrukken. De verkoop ervan vervijfvoudigde ten opzichte van vorige jaren.
Ook bij Uitgeverij Clavis zien ze het BookTok-effect. "We merken onder onze aanhang dat de hashtag populair is. We besloten om eraan mee te doen en hebben zelf ook een account aangemaakt", zegt een woordvoerder. "We merken ook dat scholen het enorm waarderen. Docenten willen dat kinderen meer gaan lezen, dit draagt daaraan bij."
Meer weten?
Welke boeken zijn populair op TikTok?
Populaire boeken die voorkomen op TikTok zijn 'Wij Leugenaars' van E. Lockhart, 'Op het einde gaan ze allebei dood' van Adam Silvera, 'Rood, wit en koningsblauw' van Casey McQuiston en 'Een van ons liegt' van Karen M. McManus.