Zo willen jullie de onderwijsmiljarden inzetten

Wat is er gebeurd?

  • Scholen krijgen 8,5 miljard euro om de problemen in het onderwijs aan te pakken. Je school mag zelf weten hoe het geld gebruikt wordt.

  • De onderwijsministers zeiden dat scholen het geld mogelijk kunnen inzetten voor extra bijles in de zomer.

  • Als je student bent, hoef je volgend jaar maar de helft van je collegegeld te betalen.

Waarom moet ik dit weten?

In onze dm's en comments zien we gemengde reacties op die plannen. Sommige van jullie vinden het allemaal wel prima, andere mensen vinden het drie keer niks. We vertellen je hier waar het geld van jullie naartoe moet. En je leest ook wat docenten vinden.

Wat vinden leerlingen?

Nienke van 16 vindt het goed dat er extra geld is voor het onderwijs, maar van haar hoeven die miljarden niet naar extra bijles. Ze denkt dat het slimmer is om van het beschikbare geld ruimtes af te huren. "Zodat we eindelijk weer gewoon les kunnen krijgen. In een theater of zo. Online les thuis werkt gewoon niet, dan ben je veel te snel afgeleid. Als de lessen gewoon weer op een normale manier door kunnen gaan, gaat het denk ik beter."

Het lijkt Yebo van 18 wel een goed plan om toetsen en vooral de examens vrijwillig te maken. "Het extra geld kun je dan gebruiken om docenten te betalen die helpen bij de mensen die hun toetsen wel willen maken. Ik vind zelf bijvoorbeeld dat ze beter niet door kunnen gaan, want wij zijn echt de dupe van covid-19. Maar er zijn ook scholieren die hun cijfers juist willen verbeteren en dan dus best vrijwillig examen willen doen. Lijkt me goed als scholen daar dan meer geld voor inzetten."

Farooq van 16 wil dat het geld gebruikt wordt voor meer hulp voor leerlingen. "Voor sommigen helpt extra bijles dan. Voor anderen is meer les op school goed, want ik denk dat dat beter werkt dan online. Als ik voor mezelf spreek in ieder geval wel."

Tije van 16 denkt dat scholen per leerling moeten kijken wat hij of zij nodig heeft. "Ik heb zelf niet zoveel last van de online lessen. Maar als je het thuis niet zo breed hebt en daardoor op een oude, slechte computer les krijgt, denk ik dat extra geld voor een nieuwe laptop wel kan helpen." Volgens hem kunnen leerlingen prima zelf laten bepalen wat ze nodig hebben. "Want extra bijles in de zomer zien heel veel scholieren echt niet zitten."

Wat vinden docenten?

Ismail Aghzanay is docent Engels en teamleider op het Comenius College in Capelle aan de IJssel. "Het is heel mooi om te zien hoeveel geld er naar het onderwijs gaat. Alleen is dit geen structurele oplossing. Want hiermee pak je geen kansenongelijkheid aan. Hiermee zorg je er niet voor dat het onderwijs er ineens op vooruit gaat."

Daarnaast is het volgens hem oneerlijk om van docenten te vragen om extra les te geven in de zomer. "Op het moment dat je verwacht van docenten dat zij extra bijles gaan verzorgen in de zomervakantie, terwijl ze het nu al superzwaar en druk hebben, dan kan ik zeggen dat ze dat niet gaan redden. Dus ik vraag me af, waar gaan die docenten vandaan komen om dit probleem dan aan te pakken."

Ook Jasmijn Kester, die in het bestuur van een scholenclub voor 17 scholen in Amersfoort zit, maakt zich zorgen over het tekort aan leraren. "Dat geld moet per direct naar het omscholen van onderwijsassistenten." Verder denkt ze ook dat het belangrijk is dat scholen meer gaan samenwerken met hulpinstanties. "Dan moet je denken aan jeugdhulpverlening, wijkteams en de zorg."

Mustapha Esadik geeft Nederlands op KSG De Breul in Zeist. Hij denkt dat het vooral heel belangrijk is om iets te doen aan kansenongelijkheid. "Nu zie je dat mensen die er geld voor hebben toch al wel bijlessen kunnen betalen. Als je daar normaal gesproken geen geld voor hebt, denk ik dat het kan helpen dat we daar nu meer geld voor beschikbaar hebben."

Verder denkt hij dat het belangrijk is om goed te kijken naar het niveau van leerlingen. "Sommige leerlingen zijn vorig jaar overgegaan terwijl dat eigenlijk onterecht was. Of ze zijn met een diploma van school gegaan terwijl ze dat in een normaal lesjaar niet gered hadden. Dan kom je dus op een later moment in de problemen en daarvoor moeten we in het onderwijs ook een plan gaan maken."

Niels Beerens geeft economie en maatschappij op het Pius X-College in Bladel. "Ik vind dat we die enorme bult geld van het kabinet in moeten zetten om de scholen zo snel mogelijk weer te openen." Hij denkt dan bijvoorbeeld aan luchtzuiveringsapparaten voor in de klas. "En aan het massaal inkopen van sneltesten."

Emin Kececi is docent Engels op verschillende scholen. Hij denkt dat het slim is om het geld in te zetten voor zomerscholen, maar dan zonder bijles. "Jonge mensen hebben een positieve mindset nodig. Een zomerschool waar je leuke dingen doet en leert netwerken, helpt dan." Op die manier kun je de motivatie van leerlingen verbeteren en achterstanden wegwerken, denkt Kececi. "Dat moet dan wel echt fysiek op locatie en niet online."